
Kontantanvändare använder spårare och miniräknare. Mjukvaran hjälper till att samla in statistik över motståndare, beräkna pottodds, bestämma utbudet av starthänder och skapa en lönsam bankrullehanteringsstrategi. Poker med bots är en fullständig automatisering av spelet.
![]()
Få en gratiskurs i poker. Starthandsdiagram och cool mjukvara som present till varje elev.- Du kommer att bilda en stark pokerbas
- Du kommer att lära dig hur du arbetar med programvaran
— Lär dig strategier för varje steg i speletI klassen kommer coachen att göra upp en individuell utvecklingsplan för dig.
Välj din kurs och lämna en förfrågan!
Programvarualgoritmen fattar beslut utan mänsklig inblandning. Artificiell intelligens gör inte misstag i beräkningar och är inte föremål för känslor, tilt. Men att använda det kommer inte att garantera ett lönsamt spel.
Botarnas historia i poker
Den första prototypen av sådan programvara introducerades 1984. Den skapades av proffsspelaren Mike Caro. Han utvecklade Orak-programmet. Fick status som fadern till artificiell intelligens i poker. Mike ägnade två år åt utveckling. I WSOP-serien 1984 spelade de bästa pokerspelarna mot en bot.
Orak skannade communityn och spelade hålkorten och visade handlingen på skärmen. De måste vara gjorda av en person för att vinna handen. Programmet skapades för livepoker, inte online pokerrum. Mjukvaran lyckades slå Doyle Brunson själv.
På 90-talet introducerades flera versioner av sådan programvara. De mest kända är Loki och Poki. De är baserade på tekniken som användes för att utveckla schackmjukvaran Deep Blue som besegrade Garry Kasparov.

Mest populära programvara för spelautomatisering:
- Polaris.
- Claudico.
- Vex Bot.
- Tartanian7. 251
- Нео Покер Бот.
Jämförelsetabell över artificiell intelligens-varianter i poker:
Namn | Beskrivning |
Polaris | Появился в результате длительных исследований, проводимых научными деятелями университета Алабамы. Робот сумел навязать конкуренцию профессиональным игрокам |
Cepheus | Presentationen av programvaran ägde rum 2012. Utvecklarna var säkra på att en person inte kan besegra roboten. Även om han tillbringar 12 timmar vid pokerbordet varje dag. Cepheus var lätt att hantera av proffsen |
Tartanian7 | Designad för användning i pokerrum vid no-limit hold'em-bord. Roboten deltog till och med i turneringen. Men professionella spelare visade sig vara starkare |
Libratus | Den mest lovande utvecklingen baserad på Tartanian7. Detta är en ny generations program. Utvecklarna skapade ingen strategi. De skrev precis en algoritm som på egen hand bestämmer hur man ska spela korten. Det tar hänsyn till deras styrka, position vid bordet, motståndarnas handlingar och andra variabler. Under skapandet av Libratus integrerades 15 miljoner timmars beräkningsprocesser i den. |
År 2021 utvecklas tekniken för artificiell intelligens aktivt. Men det finns fortfarande ingen obesegrad pokerbot.
Principer och algoritmer för programvaran
Poker handlar inte bara om matematik och relaterade beräkningar. Utfallet av fördelningen påverkas av slumpmässighet. Samt förmågan att professionellt bluffa, förvirra motståndare med sina handlingar. Det är ännu inte möjligt att lära ut en sådan teknik till ett program. Detta är den största sårbarheten hos robotar.
Utvecklare använder följande moduler för att skapa programvara för automatisk uppspelning:
- Informationsinsamling . Mjukvarualgoritmen analyserar styrkan på sina kort, storleken på motståndarnas insatser, deras handlingar, stack, placering vid bordet i förhållande till dealern.
- Utvecklare programmerar programvaran för att fatta logiska beslut . Alla applikationer bygger på en given algoritm. Proffs identifierar det lätt och spelar artificiell intelligens igen.
- Simulering av åtgärder . Mjukvaran beräknar olika scenarier för slutet av handen och genererar en strategi för var och en av dem.
Alla robotar är byggda utifrån dessa tre principer.
Hur man känner igen en bot under spelet
Nybörjare litar inte på pokerrum, de tvivlar på deras ärlighet. De ser att orsaken till den utdragna förlustserien inte är deras färdigheter, utan användningen av bots av rivaler eller en leverantör. Tecken på närvaron av artificiell intelligens vid pokerbordet:
- Motståndaren behöver alltid samma tid för att fatta beslut i olika spelsituationer.
- Mjukt fungerar i samma sekvens. Det är ofta icke-standardiserat. För aggressiv eller försiktig.
- Motståndaren satsar konstant i samma storlek.
- Не участвует в общении в чате.
- Längden på spelsessionen är alltid densamma. Vid slutet av den tilldelade tiden lämnar motståndaren abrupt bordet.
- Använder inte bluffar.
Vissa av de listade tecknen är också karakteristiska för vanliga spelare. Om de alla matchade samtidigt, så är detta en anledning att börja tvivla på motståndarens ärlighet.
Hur man slår programmet
Robotar agerar på samma sätt och rakt på sak. Därför är det inte svårt för stamgästerna att slå AI:n. Det finns undantag. Men riktigt smarta bots är väldigt sällsynta. Nivån på svag programvara är jämförbar med nybörjarnas färdigheter. Därför hittas robotar oftast på micros.

För att slå ett pokerprogram måste du bestämma dess strategi och läckor. Profilbots använder statistik för att fatta beslut. De hittar mönster i sina motståndares handlingar och börjar utnyttja dem.
Du måste snabbt identifiera närvaron av en robot vid bordet för att vända fördelarna med mjukvarualgoritmen mot den. Du kan börja bluffa oftare. Eller agera på ett okaraktäristiskt sätt. Programvaran kommer inte att kunna anpassa sig till förändringar i spelarens typiska strategi.
Om lagligheten av att använda robotar i ett onlinespel
Alla rum motsätter sig användningen av sådan programvara . För brott mot denna regel kommer spelaren att få ett förbud med full kompensation av pengarna på balansräkningen. Ingen tycker om att konkurrera med robotar.
Därför är den negativa attityden mot dem berättigad. Det är bättre att lära sig att spela på egen hand än att riskera pengar och använda AI. Det är inte säkert att användningen av programvaran kommer att öka lönsamheten för sessionerna.
Undervisning i poker med bots
För att förbättra färdigheter måste nybörjare träna. För detta har speciella pokersimulatorer skapats. De återskapar spelet i onlinerum eller vid livebord.
Det finns simulatorer där motståndarna till och med visar känslor. Deras ansiktsuttryck kan ändras beroende på korten. För att lära sig är det nödvändigt att använda sådana program.
Resultat
Att spela onlinepoker med bots är förbjudet av rummen. Information om den höga lönsamheten för sådan programvara är en myt. En erfaren stammis spelar enkelt upp programmet igen. Därför används de bara på mikros mot nybörjare.
Säkerhetssystemen i pokerrummen har utökats. Därför upptäcks deltagare som använder AI snabbt av rummets säkerhetstjänst och blockeras.