
Sedan 2019 har pokerrum gjort livet svårt för professionella spelare. Förbud införs mot användning av speciella program, PokerStars har begränsat antalet samtidigt aktiva bord till fyra. Nu befinner sig pokerspelare i en annan obehaglig situation: det finns färre starka motståndare, huvudmotståndarna är fritidsspelare.
Alla nybörjare kan börja vinna direkt. Poängen med poker är att få den bästa möjliga handen och vinna den stora potten. Efter 2019 behövs inte längre frekventa semi-bluffar och marginella händer. Huvudproblemet är att spela med starka kombinationer: samla information vid bordet, välja en beteendemodell, satsningsstorlek.
Spolning och fyra lika i poker är vilseledande, övervärderade händer. Det verkar: här är det, en chans att vinna maximalt! I verkligheten visar det sig ofta att det bara tar en liten pott.
Nybörjare pokerspelare kommer att behöva en analys: de bästa alternativen för att spela bra händer övervägs med exemplet Four of a Kind. Informationen gäller endast för riktiga pottspel.
![]()
Få en gratis pokerkurs. Starthandsdiagram och cool mjukvara som present till varje elev.— Du kommer att bilda en stark pokerbas
— Du kommer att lära dig hur man arbetar med programvara
— Lär dig strategier för varje steg i speletUnder lektionerna kommer coachen att upprätta en individuell utvecklingsplan för dig.
Välj din kurs och lämna en förfrågan!
Beskrivning och tjänstgöring för kombinationen
Fyra lika i poker är fyra kort av samma rang. Detta är den tredje starkaste handen efter Straight Flush och Royal Flush.
Engelskt namn - Four of a Kind ("fyra av samma typ"). På pokersajter och i händernas kommentarer kan du hitta en alternativ term - Quads. Det femte kortet i spridningen kallas kicker.

Vissa rum har en variant av Lowball poker. Den svagaste handen vinner. Fyra lika är den sämsta handen i Lowball.
Sannolikhet att få fyra lika i olika typer av poker
Det finns många varianter av poker med "klassiska" regler (vinner med hög hand): Texas Hold'em, Omaha, 7- card Stud, 5-card Draw (med utbyte).
Grundsannolikhet: Fyra lika i en slumpmässig 5-kortslayout faller ut 1 gång av 4165 (0,024%).
Gemenskapskorten på bordet i Hold'em och Omaha heter:
- tre -flopp;
- fjärde - turn;
- femte -river .
Stud och Draw har inte dessa termer. Bordet kallas också vanligtvis för "bräda" eller "bräda". Personliga kort (hålkort) kallas "hålkort".
Sannolikhet för att göra | Disciplin | Sannolikhet |
På floppen till ett pocketpar | Hold'em, Omaha | 0,25% |
På river till ett pocketpar (all-in-spelare) | 0,84% | 0.84% |
River till Three of a Kind från floppen | Hold'em, Omaha | 4,3% |
På floppen till en oparad preflophand | Hold'em | 0,01% |
I sju kort från handen (1 :595) | Stud | 0,17% |
Fem off hand (1:4165) | Dra | 0,024% |
Värden avrundade uppåt.
Sätt att göra en kombination
I Texas Hold'em har en spelare två hålkort och fem gemensamma kort är på bordet. Kombinationen kan bildas på tre sätt:
- par i hålkort och ett par av samma valör på brädet;
- tre identiska kort på brädet och ett med samma värde på spelaren;
- endast i de gemensamma korten: alla fyra ligger på bordet.
I de två första fallen kommer det alltid att finnas en vinnare i handen. I det tredje alternativet måste du titta på motståndarnas kickers.


I Omaha, motståndare få inte 2 utan 4 kort. Reglernas särdrag: två av de fyra tillgängliga i handen måste delta i kombinationen. Inte en eller tre. Det vill säga, i själva verket kan fyra lika i Omaha bara samlas in om det finns ett par i handen.

En frekvent komisk situation : en nybörjare gör en satsning utan att ha något, men antar att han har en högre kombination. Se två exempel nedan.


Seven Card Stud är en sällsynt gäst i poker rum. Den innehåller inga gemensamma kort. Varje spelare får sju: tre är dolda och fyra är synliga för alla motståndare. Kombinationen bildas från valfri fem.

I Five Card Draw Poker kan det falla ur handen. Oftare erhålls kombinationen under utbyten. Det kan finnas en eller tre, beroende på typ av spel. Det finns inga gemensamma kort i Draw Poker. Alla behandlas i mörker.
Speltips
Endast populära discipliner kommer att beaktas: Hold'em och Omaha. Överallt är uppgiften densamma - att få maximal vinst. Varje spel har olika principer för aggressiva och långsamma spel (slowplay).
Den allmänna lagen för framgångsrika monsterhänder är statistik per motståndare. Du måste köpa programvara för att samla in och visa statistik. 20 händer kommer att visa en trend, och baserat på 50 kan du redan bygga en optimal linje.
Texas Hold'em
Huvudbeslutsfaktorer:
- typ av motståndare: fritidsspelare (fisk) eller semi-professionell (vanlig);
- brädets struktur;
- storlek på stackar och pott;
- bild vid bordet.
Med den starkaste med en hand på ett bräde med samma färg eller anslutna kan du agera mer aktivt.
När du satsar pottens storlek på en parad flopp, ger spelarna upp försöken att gör en Straight eller Flush (jämn fisk).
Par kommer att vara på en fördubblad flod och betala en insats på 1/2 pott eller mindre.
High Four of a Kind (parad med Ess, kungar, damer eller knektar) kommer bara att få bra pengar på rivern från en kåk. Därför tvingas den som höjer före floppen att slowplaya för att antingen låta höjningen eller starta en blufflinje.
En hand på 9999 eller lägre i position eller i mörkarna betyder att dess ägare troligen synar preflop. Slowplaying mot en vanlig är ett bra drag.
- om han slår en hel är det oundvikligt att bli staplad;
- med topppar/överpar , han ska resa sig på alla gator;
- med överkort , minst två fat högst sannolikt (semi-bluffspel).
Vad mot en fisk? Om han visade att han har en match, börja lägga till omedelbart från floppen: höj och satsa 1/2 - 2/3 pott ytterligare.
Med initiala effektiva stackar på mindre än 50 stora mörkar, en exploit shove ser bra ut (wa pott): check-raise på floppen och overbet på turn. När motståndaren har investerat spelar det ingen roll med vad man vinner: med topppar eller med fyra lika.
Omaha
Den huvudsakliga egenskapen i spelet: små satsningar är ineffektiva här. I 80% av situationerna skapas en "insatspott".
Ett parat bräde minskar inte bara motståndarnas aktivitet, utan dödar det helt enkelt. Att rita stegar och färger på parade brädor är en blunder. Tyvärr börjar fiskar förstå detta mycket snabbt.
Slutsatsen är en besvikelse: i Omaha kan Four of a Kind bara ta en stack från en kåk. Det korrekta sättet är att slowplaya på alla gator tills det står klart att motståndaren har samlat ihop en full.
Okej. Eftersom alla smarta människor har samlats här, kan någon hjälpa till att avgöra sannolikheten för min seger med fyra lika i följande situation? Låt oss säga att jag har två motståndare från de tillgängliga korten - mina tior i fickan. Motståndarnas kort och de som kommer att falla på brädet är inte kända.
Om något, säg åtminstone åt mig i vilken riktning jag ska röra mig, annars är jag fortfarande i en återvändsgränd.
En enkel formeln räcker inte här. Till exempel kan en sådan sannolikhet beräknas genom att sortera genom alternativen med Monte Carlo-metoden på Equilab.
Enligt denna metod måste du först simulera det n:te antalet situationer (i en specifik exempel på händer). Sedan, i varje situation, kan du hitta det önskade värdet, som är medelvärde.
Men alternativen sorteras inte ut helt, utan beaktas slumpmässigt.
Det finns en annan sätt som kallas Enumerate All. Men det sorterar bara igenom alla möjliga resultat.
Så jag tror att det är bättre att använda det första alternativet i ditt fall.
Om jag förstått allt rätt, faller fyra lika ut på floppen med en sannolikhet på 0,24 %, på turn - 0,47%, på river - 0,76. Nu måste jag bestämma chansen att göra de andra möjliga kombinationerna på river med mina tior och lägga ihop dem. Resultatet är 57%. Så?
Inte riktigt. Du beräknade sannolikheten att samla fyra lika. Men i förhållande till problemet sägs det hitta sannolikheten att vinna. Men att samla fyra lika betyder inte att man vinner, eftersom motståndare kan ha en starkare kombination.
För att räkna ut allt själv måste du analysera alla acceptabla variationer på flopp/turn/flod multiplicerat med motståndarnas kort. Jag försäkrar dig att det är väldigt svårt. Till exempel, i vanliga hold'em, finns det 19 600 floppvarianter när man tar hänsyn till färger, för att inte tala om resten.
Dude, du pressar dig själv för hårt. Jag körde in det i mitt huvud att uppgiften är svår och du är smart med lösningen. Det är egentligen ganska enkelt.
Du måste ta reda på vad som är vinstprocenten med två tior och två motståndare. Här är en lösning för dig: beräkna andelen vinster där du definitivt inte kommer att förlora eller dra. Kort sagt, du behöver en royal flush. Räkna bara ut droppprocenten med dina tiotal så behöver du ingenting.
Mannen med fyra av en sort vill vinna, och inte bara samla den starkaste möjliga kombinationen. Jag har en idé här, hur man får fyra lika på floppen med ett par. Jag lägger in formlerna, och du kan försöka räkna specifikt med tior.
I allmänhet är situationen följande: det finns 2 outs, det vill säga det finns 50 kort kvar. Vi gör upp tre möjliga situationer för att ta emot kort på floppen:
12x;
1x2;
x12.
Där x är ett onödigt kort, 1 - det första kortet, som ger en boost till en uppsättning, och 2 är det andra kortet, som låter dig öka till en ruta. Resultaten i varje situation är desamma, så jag kommer bara att ange en lösningsformel:
Р1= 2/50 * 1/49 = 0,04*0,02 = 0,0008.
Som en resultat , för att beräkna chansen att träffa fyra lika på floppen måste du lägga till dessa tre sannolikheter: P=P1+P2+P3 = 0,0008*3 = 0,0024.
Det blir 0,2 %